Har du bra casinotexter på din sajt?

Har du bra casinotexter på din sajt?

15/10/2018 Marknadsföring online 0

Casinon online jobbar mycket med casinotexter för länkbygge och affiliate marketing. Det beror på att det finns hundratals casinon som egentligen erbjuder samma sak. De gör bara i undantagsfall sina egna spel och du hittar därför samma titlar, från ett mindre antal leverantörer, på nästan alla casinon.

När produkterna casinon saluför är så lika varandra är det viktigt att hitta andra sätt att sticka ut på, och andra sätt att synas på överhuvudtaget.

casinotexter om poker online

Det här gäller även andra verksamhetsområden. Om du tittar på till exempel snabblån skiljer de sig inte så mycket från varandra, men det finns förmodligen över hundra långivare bara på den svenska marknaden. Det är hur skickligt man arbetar med länkar och annonsnätverk som avgör hur många kunder som kommer att välja tjänsten eller produkten.

Här kommer vi att titta på vad vi tror kommer att krävas för att texter om casinon ska ranka högt i sökmotorerna i framtiden. Det som fungerade hyggligt igår kommer nämligen att göra mer skada än nytta när sökmotorerna nu vässar sina algoritmer!

Keyword research, kunskap om målgruppen och bra språk

Casinobranschen är inne i ett expansivt skede. Nya spelare fortsätter att hitta in i hobbyn och konkurrensen bland de företag som vill tjäna pengar på deras intresse är hård. Att rankas högt i sökmotorer är avgörande för casinon och det är därför det finns så många sidor på nätet som skriver om detta. Antalet texter om ett casino påverkar helt enkelt hur högt det placerar sig i till exempel Google.

 

Vi på Contentonline.se kan casinobranschen och skriver lättbegripliga casinotexter som bygger på fakta och som kan väcka intresse hos såväl nybörjare som mer erfarna spelare.

 

Det viktiga är alltså inte längre att bara få in så många keywords som möjligt, utan att använda dem på ett sätt som kräver att man är insatt i hur sökmotorerna fungerar och integrerar dem väl i texter som både är roliga att läsa och ger svar på läsarnas frågor.

Kvaliteten på casinotexter är generellt låg idag

Idag finns det många casinotexter på nätet, men dessa finns till för sökmotorerna snarare än för läsarna. Ingen stannar kvar och läser på en sida som uppenbarligen är direktöversatt och därför logiskt och grammatiskt osammanhängande. Ändå har det funnits massor av sådana sidor som, på ett lite sorgligt sätt, gjort sitt jobb. De har haft sina länkar och därmed hjälpt casinot att ranka högre trots att texterna är av mycket låg kvalitet. Google arbetar nu aktivt med att “rensa bort” den typen av sidor och maskinöversättningar, kopior på andras texter och ett överdrivet användande av keywords är helt klart en typ av marknadsföring som hör till det förgångna.

Bra spel förtjänar insatta och välskrivna presentationer

Om du arbetar med affiliatemarknadsföring för online casinons räkning och vill att dina sidor ska bjuda på något utöver det vanliga hjälper vi dig gärna med det. Vi på Contentonline.se har jobbat mycket med casinotexter. Det här är ett område som det slarvas med och en majoritet av alla texter som marknadsför casinon och deras spel känns andefattiga och är ofta rent felaktiga. Det gäller inte bara direktöversatta sidor utan det är överhuvudtaget svårt att hitta informativt och läsvärt material.

starburst är en populär slot

Om du inte tror oss räcker det med att göra en snabb sökning på den klassiska spelautomaten Starburst från den svenska mjukvarugiganten NetEnt. Även många av träffarna som ligger högst i Google är undermåliga och gör inte spelet rättvisa. Vem som helst med minsta känsla för språk drar, vill vi tro, den slutsatsen. Starburst är förmodligen det populäraste spelet genom alla tider, men det är nästan omöjligt att hitta en presentation som gör denna megahit rättvisa. Det tycker vi är ett ganska tydligt mått på att standarden i branschen är låg idag.

Att skriva trötta och lite töntiga texter om spel och företeelser i casinovärlden kommer snart inte att fungera eftersom sökmotorerna börjar lära sig att skilja på bra och dåliga casinotexter.

 

När vi jobbar med texter om online casinon är vårt mål att alltid leverera content med språklig spänst, korrekt information och ett målgruppsanpassat innehåll.

Den nya spellagstiftningen förändrar spelreglerna

I januari 2019 införs ett licenssystem för casinon i Sverige. Casinon som vill verka på den svenska marknaden kommer att behöva tillstånd och underordna sig regler som bland annat syftar till att göra branschen tryggare för spelarna. Verksamheten kommer dessutom att beskattas.

Tidigare har det varit olagligt att bedriva casinoverksamhet från Sverige på grund av det statliga monopolet, men nu hoppas man att många av de svenska företag som verkat under licenser i andra länder kommer att flytta “hem”. Prognoserna visar att detta fallit väl ut och alla stora aktörer i Sverige satsar på att få en svensk licens.

Casinon kommer inte att kunna marknadsföras på samma sätt som tidigare

Den nya lagstiftningen får en rad konsekvenser för företag i branschen och påverkar även förutsättningarna för hur casinon kommer att kunna marknadsföras. Det kommer inte att fungera att skriva texter om casinon med ett vilseledande eller allt för överdrivet innehåll. Ett casino kan till och med förlora sin licens om det inte lever upp till de nya kraven.

 

Det är sakliga och intressanta casinotexter, med respekt för läsarens intelligens, som kommer att behöva vara fundamentet för till exempel Google Ads och länkar.

 

Marknadsföring i casinosammanhang har tidigare handlat mycket om bonusar. Enligt den nya spellagstiftningen är det inte längre tillåtet att locka kunder till spel genom löften om freespins och insättningsbonusar. Den enda bonus ett casino med en svensk licens har tillåtelse att arbeta med är en välkomstbonus.

Det svenska licenssystemet är en del av en större trend i Europa

Tidigare har de flesta casinon varit samlade under licenser utfärdade av myndigheter i ett fåtal spelmetropoler. Inte minst Malta. Nu utfärdar allt fler länder i Europa egna licenser och vad dessa licenser innebär är viktigt att känna till för den som skriver om casinon online. Förhoppningsvis kommer det att leda till mer unika och genomarbetade casinotexter och mindre material som är direktöversatt och som kanske inte gäller i ett annat land med en annan licens.

Hör gärna av dig till oss på Contentonline.se om du är i behov av innehåll som tar avstamp i denna nya, intressanta situation som uppstår i och med att monopolet för casinon online nu avskaffas samtidigt som marknaden regleras.