Vad kan SEO-texter göra för din hemsida?
SEO är en förkortning för search engine optimization. Alltså sökmotoroptimering. I vilken ordning sökmotorer rangordnar hemsidor har blivit avgörande för alla som behöver synas på nätet.
Den del av SEO som vi kan hjälpa dig med handlar framförallt om content. Alltså SEO-texter på hemsidor som syftar till att marknadsföra eller skapa medvetenhet kring en tjänst, produkt eller en idé.
En kund som letar efter en produkt eller tjänst gör det genom att skriva ett par ord i sökmotorn, sökord helt enkelt. Att ha en SEO-anpassad hemsida innebär bland annat att innehållet på din sida får den att rankas högt. Så när sökord som är relevanta för din verksamhet skrivs in i sökmotorn hittar personer till din sida. Idag är SEO för Google den viktigaste insatsen eftersom Google har en så dominerande ställning som trafikkälla på nätet.
Hur ger SEO-texter dig fler potentiella kunder?
Om de sökord dina potentiella kunder använder när de letar efter varor och tjänster du erbjuder är konkurrensutsatta är SEO-anpassning väldigt viktig för din verksamhet. Är din hemsida dåligt sökmotoroptimerad kommer du att gå miste om kunderna online (som inte redan känner till ditt företag), eftersom de istället slussas vidare till konkurrenter som rankas högre. Finns inte din webbsida med bland de 20 första resultaten i sökmotorn så kommer inte särskilt många nya besökare att hitta till sidan.
En hemsida med SEO-texter är som ett skyltfönster på fina gatan, eller en butik i en välbesökt galleria. Den typen av placering kostar lite men det betalar sig genom större kundtillströmning. En hemsida som inte är SEO-optimerad överhuvudtaget är mer som en butik under markplan på en obskyr bakgata som inte märks ut på några kartor. Ingen kommer att hitta dit, hur bra erbjudanden du än har.
Varför använda SEO istället för annan marknadsföring?
En stor fördel med SEO, jämfört med nästan alla andra former av marknadsföring, är att det börjar med att en potentiell kund uttrycker ett behov genom sina sökord. Att anpassa din sida med SEO-texter som bygger på dessa sökord handlar sedan om att styra detta behov till just din webbplats. Många som skriver in sökord som är relevanta för din verksamhet vill alltså göra en affär så fort som möjligt.
Traditionell marknadsföring handlar mer om att skapa behov eller brand awareness och det kräver stora resurser, inte minst online där konkurrensen är så stor idag.
Så arbetar vi på Contentonline.se med SEO-texter
Första steget för att anpassa din hemsida med SEO-texter är att ta reda på hur folk söker efter dina produkter. Vilka sökord använder de? Vet de vad produkterna heter eller är synonymer vanliga? Använder dina kunder frågor när de söker, och dina tjänster är svaret?
Genom sökmotorernas verktyg kan alla hitta en enkel version av sökordsanalys för sin hemsida. Det kan också vara ett ganska komplicerat arbete som handlar om att ta fram detaljerad data kring vilka sökord just din målgrupp använder sig av. Analysen kan även omfatta andra sammanhang än när de aktivt letar efter dina tjänster och produkter. För dig som vill veta mer om sökordsanalys hänvisar vi dig vidare till vår bloggpost om ämnet.
Vårt expertområde är att producera läsvärda och relevanta SEO-texter där sökorden kommer till sin rätt.
Vi vet varför vissa texter rankar högre än andra i en sökmotor.
Vi erbjuder SEO-texter som ger resultat idag, anpassade efter de allra senaste uppdateringarna inom området.
Vi kompletterar din tekniska SEO-byrå
Många företag som sysslar med länkbygge, SEO och affiliate marketing är bra på den tekniska biten och kan hjälpa dig med utformningen av din hemsida. Det är en stor del av SEO och påverkar i allra högsta grad hur din hemsida rankas.
Vi på Contentonline.se vill vara det självklara valet för dig som dessutom behöver förbättra den content du har på hemsidan. Vi hjälper dig genom att låta SEO-texter tala på ett sätt som gör att besökare hittar till din hemsida, men även har behållning av innehållet. Det är det som i slutändan konverterar en besökare till en kund. Det finns tyvärr gott om exempel på sidor som rankar högt utan att konvertera besökare till kunder, och på bra sidor som ingen hittar till på grund av att de är osynliga.
Vilka SEO-texter är värda att satsa på?
Via Googles verktyg och guider kan de flesta förbättra strukturen på sin hemsida med enkla medel. Vad som istället avgör om en text lyfter dig i sökmotorerna är helt enkelt hur välskriven den är. Ingen förväntar sig att du ska vara expert på allt. Du är expert på ditt område och vi är experter på målgruppsanpassade SEO-texter som hjälper dig att ranka högre. Det är inte säkert att en text som du tycker ser bra ut gagnar dina intressen. För många är det därför en trygghet att överlämna detta viktiga område åt en byrå med expertkunskaper.
Vi arbetar mycket med kategoritexter, produktbeskrivningar och företagspresentationer direkt på kunders företagshemsidor. Material som ger dina besökare en bra användarupplevelse och inspirerar till köp. Vi jobbar också med how-to-guider, bloggposter och informativa texter som kan publiceras på ditt företags hemsida, eller någon annanstans på nätet som en del i ett länkbygge eller annonsnätverk.
En viktig del inom SEO är att jobba medvetet med alla de där små texterna som rubriker, underrubriker och meta element som till exempel “meta description”. Längden på alla dessa texter påverkar hur hela sidan rakar i Google och det finns även andra “regler” som man behöver känna till för att kunna optimera dessa textelement för sökmotorerna.
Nya tider, nya strategier för SEO-texter
Tidigare brukade man säga att sökmotoroptimering handlar om att synliggöra webbplatser i sökmotorer och att man parallellt med det gjorde dem attraktiva för sidornas besökare. Nu försvinner skillnaderna mellan vad sökmotorer premierar och vad besökare gillar. En innehållsrik och trevligt skriven sida kommer alltså automatiskt att ranka bra i sökmotorerna.
Det finns fortfarande vissa trick man kan ta till för att förbättra en sidas ranking men branschen förändras snabbt. Google har steg för steg utvecklats till en sökmotor som belönar välskrivna, relevanta och innehållsrika texter. Det kräver andra metoder än den “keyword stuffing” som SEO tyvärr ofta handlat om tidigare.
Tvivelaktiga metoder – som att använda sig av spegeldomäner kan innebära att en sida tas bort från Googles index. Äger du en sida kommer du att hållas ansvarig för hur den optimerats för sökmotorer oavsett vilken byrå du anlitat.
Bra content online är nyckeln till framgång
Ett företag som för tio år sedan spenderade tiotusentals kronor på en klatschig slogan har ofta, under de senaste åren, satsat samma belopp på annonsering på mängder av bloggposter och andra texter via annonsnätverk. Trenden har gått mot mängd på bekostnad av kvalitet. Det vi ser nu är att utvecklingen vänder igen och att det snart inte längre lönar sig att vräka på med en massa text och sökord om de inte förekommer på sidor som verkligen är läsvärda.
Det är fortfarande en vettig strategi att arbeta med stora länkbyggen. Men det måste handla om bra content online. Google har även börjat premiera längre och mindre repetitiva texter där alla sökord bäddas in i mer content.
För att sammanfatta
- Visa dina besökare att du är expert inom ditt område genom välskrivna och informativa texter på din hemsida.
- Den content du har på din hemsida måste inkludera sökord som dina potentiella kunder använder samt synonymer. Om du ger svar på alla eventuella frågor en besökare kan ha så har du med största sannolikhet täckt in alla tänkbara söktermer.
- Dina SEO-texter ska tilltala besökarna. De ska få svar på sina frågor om dina produkter eller tjänster, och få en känsla av att “det här är precis vad jag letade efter!”. Det är först då du har möjlighet att konvertera besökaren till en kund.
- Google och andra sökmotorer gillar precis samma texter som “vanliga människor” alltså texter som i första hand ger bra information om det aktuella ämnet, är välskrivna och tydliga. Hemsidor med den typen av SEO-texter har en större chans att rankas högre.
Kontakta oss idag för att tala mer om dina contentbehov!